mandag 5. januar 2015

JUL og tid til å male

I julehelga ble det tid til å gjøre ferdig et bilde jeg har holdt på med ei stund.
Jeg ville prøve en veldig gammel teknikk med oljemaling som på engelsk heter:
"glazing." Det betyr at man legger på tynne, gjennomsiktige lag på lag på lag.
Det tar uendelig lang tid, for hvert lag må være helt tørrt. Og det går SEINT når
jeg maler med ordentlig lin-olje.
Men det gir en nydelig dybde i fargene.
Jeg malte denne jenta. For å få den kalde stemninga malte jeg henne først helt blå.
Dertetter la jeg på tynne lag med farger for å oppnå hudtonene.
Synes den ble OK.


Bildet er egentlig 50x50 cm og gikk ikke inn i scanneren min,
så jeg tok et bilde med telefonen. Det ble ikke så bra. Om noen
vil se henne i virkeligheten får dere komme innom på Justøya.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar